Så ger SIRA-skolan utveckling

På SIRA-skolan i Betlehem tänker vi att utbildning inte enbart består av att läsa skolböcker och vara i klassrummet. Det är genom en mängd olika aktiviteter som eleverna kan utforska, skapa och växa som individer.

Skolan vill erbjuda aktiviteter som utvecklar sociala, känslomässiga, fysiska och intellektuella färdigheter. I februari hade vi en mängd olika aktiviteter. Al Hara-teatern hade en föreställning som roade eleverna genom dans och sång. Eleverna fick tillfälle att utforska och uttrycka sitt inre och upptäcka sin egen potential.

Eleverna fick också prova på hantverk, inte enbart för att vara konstnärer utan för att stimulera kritiskt tänkande, problemlösning och få en känsla av att var talangfulla. Al Hara-teatern integrerade återvinningstanken med hantverket. Att undervisa eleverna om återvinning är att ge dem ett ansvar för miljön. Det är ett sätt att få dem att förstå att deras handlingar och val har betydelse för planetens välmående.

Vi firade också Alla hjärtans dag med minnesvärda köksaktiviteter där vi fick hjälp av kocken Mario. Att baka kakor är en utmaning i lagarbete som förvandlar köket till ett livfullt nav. Där mäts ingredienser, blandas deg och formas kakor. Eleverna får lära sig hur viktigt det är att samarbeta och samtala och får sen ta del av det delikata resultatet av sina ansträngningar.

Text: Nadira Saed,
Foto: Mary Hawash
Översättning: Ingegerd Frick

En känslofylld dag med pappor på besök

En kall och solig dag i Jeriko blandades alla årstider och alla känslor. Eleverna var glada och lyckliga, de grät och visade förvåning. Orsaken var att deras pappor skulle besöka skolan för första gången.

I Palestina är det olyckligtvis så att männen arbetar sent på kvällarna och när de kommer hem har barnen oftast somnat. Det betyder att papporna inte har så mycket tid tillsammans med sina barn och vet inte så mycket om dem eller kan ta aktiv del i deras skolarbete.

Skolan ordnade sportaktiviteter, lekar, tävlingar och samarbetsövningar – allt för att stärka samhörigheten mellan barn och förälder. Papporna spelade huvudrollen för att skapa en atmosfär av lycka, glädje och tävlingsanda.

Personal är stolt över pappornas deltagande och samarbete. Det är sådant här som gör SIRA så speciell och ger positiva elever.

Vilken underbar dag- en dag att minnas sin egen barndom, sakna sin pappa och med en önskan att få uppleva sådana här ögonblick igen.

Skolan blir en trygg plats i en otrygg tid

Varje dag sedan 7 oktober 2023 har SIRA-skolorna i Jeriko och Betlehem spelat en betydande roll. De har varit i gång i stort sett hela tiden förutom ett fåtal dagar. Vid dessa tillfällen har utbildningen hållits online.

Rektor Salwa Shareef i Jeriko rapporterar att höstterminen inneburit många utmaningar, hinder, drömmar och hopp.

– Vi har kunnat undervisa eleverna på ett säkert sätt och lärt dem genom dagliga aktiviteter att livet ligger framför dem, att deras drömmar kommer att bli verklighet och att de alltid måste komma ihåg att vi och deras föräldrar älskar dem.

Rektor Nadira Saed i Betlehem kommenterar att skolan förstår hur svårt det är för eleverna att fokusera på att lära sig när tusentals människor mister livet.

– Vi fokuserar på det vi kan göra med det vi har. Det är så mycket som vi inte kan ha kontroll över, men vi håller fast vid att skolan är till för utbildning. Vi strävar efter att utbilda våra elevers hjärtan och sinnen. De litar på vår omsorg och håller hoppet levande.

Trots oroliga tider har skolorna kunnat ha aktiviteter som har hjälpt eleverna att hantera de svåra tankar och känslor som de bär inom sig. De har fått strategier för hur de kan minska sin stress och öka sin känsla av trygghet.

I Jeriko har skolan kunnat ordnat individuella träffar och gruppträffar för föräldrarna för att visa på att eleverna behöver få stöd, skydd och uppmärksamhet liksom att de behöver få undervisning. Ibland har det varit omöjligt för specialister, till exempel talpedagog, att kunna nå Jeriko. Inte heller har alla lärarstudenter kunnat komma till sin praktikplats.

I Betlehem har oroligheterna påverkat möjligheterna att göra uppföljningsbesök hos de elever som har återgått till reguljära skolan. Det har inte heller gått att göra hembesök hos de elever som bor i FN:s flyktingläger på grund av sammandrabbningar och avstängda vägar.

En del föräldrar i Jeriko har blivit arbetslösa på grund av den spända situationen och några brottas med svårigheter att betala skolavgifterna. De familjer som haft behov har även fått hembesök av rektor och socialarbetare. Betlehem har gått från att ha haft fullbokade hotell till att bli en stängd och tom stad. Detta har en mycket stor inverkan på familjerna som är helt beroende av inkomsterna från turismen.

Konsekvensen blir att de inte kan betala barnens skolavgifter. Skolan gör vad den kan för att stötta med gåvor som kommer från SIRA:s givare i Sverige.

Rektorer och personal är tacksamma över det stora stöd man känner från SIRA:s vänner och för att skolorna+barnen finns i tankar och böner. Det är en omsorg och ett stöd som behövs.

SIRA tackar för 2023!

Det är alltid tråkigt att prata om ekonomi. Får vi det att gå ihop? Små organisationer måste lita till sina egna givare. SIRA:s budget bygger till stor del på egna givare.

Med spänning gör vi månadsavstämningar och med glädje kan vi konstatera att omsorgen om SIRA:s arbete är stort. Vi gör nu bokslut för 2023 och kan glädjas åt positiva siffror.

Tack alla givare för att SIRA kan fortsätta sitt viktiga arbete. Med frimodighet hoppas vi på ett gott 2024.

Hanz Linderyd

Att stödja och uppmuntra

Lektionen med Maysara handlade om att öka hennes förmåga att prata om och uttrycka sina känslor.

SIRA-skolorna vill se varje elevs hela situation och ge både stöd och uppmuntran. Om detta skriver Amal Handal, socialarbetare vid skolan i Betlehem:

På SIRA-skolan i Betlehem erbjuder vi individuell träning för elever med särskilda behov. Eftersom jag är socialarbetare håller jag i dessa lektioner efter lärarnas önskemål om särskild träning för någon elev. Även föräldrar erbjuds enskilda träffar med vägledning kring hur de kan fortsätta med träningen av sina barn på hemmaplan.

Träffarna behandlar flera olika utvecklingsområden. Först fokuserar vi på motoriska färdigheter som grov -och finmotorik samt koordination. Vi försöker även uppmana eleverna till fysisk aktivitet för att stärka sina muskler och öka välbefinnandet.

Sedan försöker vi genom roliga aktiviteter att stärka elevernas fokus, uppmärksamhet och koncentration. Vidare ger vi eleverna strategier för hur de kan få ökat självförtroende och hur de ska kunna delta i grupper och andra sociala sammanhang.

Vi försöker skräddarsy insatserna till att passa utifrån varje individs behov. Varje vecka träffas vi för att säkerställa att utvecklingen går framåt. SIRA-skolans mål är att uppmuntra positiva sammanhang, kärlek till skolarbete och personlig utveckling.

Text: Amal Handal

Översättning: Ingegerd Frick

Lektionen med Aram gick ut på att förbättra hans logiska färdigheter genom logiska spel.
Lektionen med Aram gick ut på att förbättra hans logiska färdigheter genom logiska spel.