Lujains dröm: att bli lärare

Många barn i Jeriko lever under svåra förhållanden. Nästan hälften av eleverna på SIRA-skolan bor i flyktingläger. Deras livssituation är än mer ansträngd, inte minst med tanke på det spända politiska läget. En av dessa är Lujain Roma.

Redan när Lujain var liten visade hon inlärningssvårigheter. Hon kämpade förgäves med att lära sig läsa och skriva och kunde inte följa med på lektionerna i den ordinarie skolan. Hon hade också svårt med kamratrelationerna.

Vändpunkten kom när hon fick börja på SIRA-skolan. Där blev hon omhändertagen av specialister, som kartlade hennes svårigheter och utformade en individuell studieplan. Lujain lärde sig inte bara bokstäver utan började återuppbygga sitt självförtroende. Hon fick mycket stöd i läsning, skrivning och matematik samtidigt som hon tränades i sociala färdigheter, personlig utveckling och positivt tänkande.

Tack vare att Lujain var så målmedveten och fick stöd från sina lärare kunde hon klara av årskurs 4. Vid höstterminens början har hon återvänt till den ordinarie skolan. Hennes nivå i skolarbetet stämmer helt överens med vad man ska kunna i hennes ålder, i vissa ämnen är hon till och med på en högre nivå. Lujain drömmer nu om att en dag själv bli lärare. Svåra omständigheter innebär inte ett slut på vägen utan kan bli början till framgång.

Text och foto: Hiba Qabbani
Översättning: Ingegerd Frick

Bildtext: Lujain Roma kommer från ett av Jerikos flyktingläger. På SIRA-skolan fick hon hjälp att bygga kunskap och självförtroende.

Hembesök i flyktingläger stärker barn och familjer

Behovet av hembesök har stadigt ökat på grund av de svårigheter som råder. Psykisk press och den humanitära situationen präglar hela samhället. Under sådana förhållanden stärker hembesöken kontakten mellan hem och skola, och de ger familjerna stöd i pressande tider.

Flera besök har gjorts i flyktinglägren Ain Sultan Camp och Aqbat Jaber Camp i Jeriko. Där lever människor nu under extrema svårigheter. Rådande omständigheter kräver extra omsorg från SIRA-skolans sida.

Besöken har fokuserat dels på utbildningsmål, dels på sociala mål som hur föräldrar kan använda sig av positiv och direkt kommunikation samt vikten av gott samarbete med skolan. Besöken har även gett skolans personal möjlighet att se hur hemmiljön påverkar elevernas studieresultat och sociala samspel. Det blev också tydligt hur en stor del av eleverna upplever psykologiska effekter relaterade till den osäkra situationen.

Föräldrarna var positiva till besöken och var villiga att samarbeta mer med skolan för att kunna ge sina barn en så stödjande miljö som möjligt under denna kris.

Från skolans sida hoppas vi att dessa ansträngningar kommer att underlätta för barnen och göra deras vardag något lättare. Vi måste fortsätta stärka alla våra elever, inte minst de som bor i flyktingläger, att fortsätta sin skolgång i en atmosfär av omsorg och uppmärksamhet.

Hiba Qabbani
Översättning: Ingegerd Frick

Bildtexter: Sham Abu Rased bor i Ain Sultan Camp. På bilden ovan får hon besök av Hiba Qabbani, socialarbetare på SIRA-skolan. Nedan ses Sham vid sitt hem. Flyktinglägren har permanentbebyggelse men standarden är ofta bristfällig.

Västbankens flyktingläger

På Västbanken finns ett stort antal flyktingläger som ett resultat av krigen 1948 och 1967. Familjer som tvingades lämna sina hem på grund av krigen lever där sitt vardagliga liv och nya generationer föds. Lägren, som från början bestod av tält och provisoriska bostäder, har utvecklats till egna stadsliknande samhällen. Att flyktinglägren finns kvar är en påminnelse till världssamfundet att människor en gång ska ha rätt till återvändande eller kompensation inom ramen för en fredlig lösning av konflikten.

Stolthet och glädjetårar

I slutet av maj och början på juni var det glädjefyllda examensdagar på SIRA-skolorna. Sveriges generalkonsul Julius Liljeström hedrade båda skolorna med sin närvaro.

Examensdagen i Jeriko blev ett firande av kärlek, drömmar och framsteg för 23 elever som nu går vidare till fortsatta studier. Det var en minnesvärd och känslosam dag med många kramar.

Examensdagen kommer inte över en natt. Den är följden av hårt arbete från personalens sida liksom av eleverna och deras föräldrar. Utbildning handlar inte bara om böcker utan även om att växa tillsammans och att tro på kärlekens kraft.

Skolans budskap till eleverna var: ”Vi tror på dig och är stolta. Det här är början på något nytt. Ge dig själv möjlighet att skina. Dröm stort. Glöm inte att du är älskad.”

I Betlehem var examensdagen en milstolpe i livet för eleverna i avgångsklassen och ett bevis på förmågan att komma igen trots tidigare svårigheter.

Varje elev hyllades av sin lärare som väglett genom studier och personlig utveckling. Föräldrarna torkade tårar av glädje.

I år var det 22 elever som gick vidare till andra utbildningar. Varje skola eller utbildningscenter har noga valts ut för att passa varje elev. Nu väntar starten på något nytt. Eleverna bär med sig kunskap men också färdigheter, minnen och vänskap. Och inte minst en känsla av att vara värdefulla.

Rektors avslutande ord var: ”En gång medlem i SIRA-familjen – alltid en medlem i SIRA-familjen. Du är redo, du är kapabel, du är inte ensam”.

Liqa Ajoree, Jeriko
Nadira Saed, Betlehem

Översättning: Ingegerd Frick

Bildtexter: Stolta elever på examen i Jeriko (överst) och Betlehem. Nedan ses generalkonsul Julius Liljeström i högtidsdräkt med rektor Salwa Shareef, Jeriko. (Foto: Salwa Shareef, Mary Hawash, Lana Shawa)