Stor glädje: Ny klass 4 i Jeriko!

När vi berättade att vi skulle starta en ny fjärdeklass på SIRA-skolan i Jeriko var det många elever och föräldrar som blev glada.

Genom frågeformulär har vi utvärderat vårt arbete och försökt komma fram till hur vi ska bli ännu bättre på att hjälpa våra elever. Ett återkommande önskemål från föräldrarna har varit att starta en fjärde årskurs, vilket skulle möjliggöra för eleverna att stanna på SIRA-skolan ytterligare ett år.

Föräldrarna upplever att deras barn kan tillgodogöra sig undervisning bättre genom de metoder som används på skolan. Särskilt uppskattas den tillåtande och kärleksfulla miljön som SIRA erbjuder.

Att klasserna på SIRA-skolan är små i jämförelse med vad den ordinarie skolan erbjuder pekas också ut som viktigt. För att bli bättre rustade för en återgång till ordinarie skolgång är det viktigt att barnen kan få gå på SIRA-skolan så länge som möjligt, speciellt de som inte varit elever på SIRA från skolstart.

Fotnot: Bilderna från SIRA-skolan i Jeriko togs nyligen i samband med ett annat firande.

Text: Hiba Qabbani
Foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Svårt att vara flicka bland idel systrar

Från att tidigare ha varit ledsna och bekymrade så är de två systrarna Lilian och Mayar Al-Grouf numera glada.
Lilian är sju år och går i första klass. Mayar är åtta år och går i trean. De flyttades från förskolan i Jeriko till SIRA-skolan för två år sen.

Lilian hade problem med sina muskler och att organisera sitt arbete eftersom hon inte kunde koncentrera sig längre stunder. Hon hade svårt att komma ihåg, svårt för att skriva och problem med samspelet med andra elever.

Mayar var blyg, saknade självförtroende och hade svårigheter att koncentrera sig. Även hon hade svårt att lära sig skriva och komma ihåg det som hon behövde för att kunna utföra sitt skolarbete.

Socialarbetaren och jag som rektor bestämde oss för att göra ett hembesök. Det visade sig att familjen består av elva personer. Förutom mamman och pappan finns det nio flickor, den yngsta nio månader gammal och den äldsta 21 år. Deras hem består av två rum– föräldrarna har det ena och de nio flickorna det andra. Anledningen till att familjen består av så många barn var föräldrarnas intensiva önskan om att få en pojke. Nu blir det inte fler barn eftersom mammans hälsa blev i fara.

Lilian och Mayar har blivit negativt påverkade av situationen. De är i behov av mer kärlek och acceptans i familjen samt kläder, leksaker och mat. Men pappans inkomst räcker knappast till mer än det familjen behöver äta.

Vi gjorde individuella planer för Lilian och Mayar för att möta deras svårigheter. Föräldrarna fick individuell hjälp och blev medvetandegjorda kring många faktorer som de behövde ta itu med för att inte döttrarna skulle bli psykiskt påverkade av hemsituationen. De fick också hjälp från en av SIRA-skolans vänner som betalade deras skolavgifter. Flickorna fick skor och familjen fick en matkorg som skulle räcka i tio dagar. Det blev en liten lättnad, i alla fall för en kort tid.

Text och foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Höstantagning förbereds i Betlehem

I Betlehem håller man på för fullt med att testa nya elever som står på kö för att få börja SIRA-skolan till höstterminen. Det är ett viktigt och omsorgsfullt arbete att placera eleverna på rätt nivå.

Det första steget är att fastställa kunskapsnivå med hjälp av ett standardiserat test. På så sätt kan man upptäcka styrkor och svagheter. Med hjälp av testresultatet kan vi sedan skräddarsy en utbildningsplan för eleverna. Testet är också en utgångspunkt för att kunna mäta framsteg under läsåret. De skolämnen som testas är matematik, språk, konstnärlighet och omvärldskunskap.

Förutom en bedömning av kunskapsnivån gör vi intervjuer eller informella samtal med barnen för att kunna bedöma deras sociala och känslomässiga utveckling. Att göra en helhetsbedömning av varje barn visar på betydelsen och vikten av en stödjande inlärningsmodell som tar hänsyn till individuella förutsättningar och behov.

På SIRA-skolan tycker vi att det är viktigt att få kännedom om varje barns eget sätt att lära sig, liksom personlighet och intressen. Testarbetet innefattar flera aktörer som lärare, administratörer och inte minst föräldrar.

Personal vid ordinarie skolor har börjat efterfråga vilka metoder som SIRA-skolan använder sig av. Man vill lära sig mer om det helhetsperspektiv SIRA står för. Dessutom erbjuder SIRA-skolan numera fortbildning för personal från ordinarie skolor och i samband med detta efterfrågas ytterligare samarbete samt deltagande i tränings-och fortbildningsprogram för lärare.

Slutsatsen är att SIRA spelar en stor roll när det gäller att uppmuntra personal från ordinarie skola att öka sin kunskap kring undervisning av barn med särskilda behov.

”SIRA-skolan är en varm familj”

Engelskläraren i Jeriko berättar:

Redan när jag var barn bestämde jag mig för att bli lärare och sedan några år är jag nu verksam inom läraryrket. Jag arbetade under tre år på en skola som drivs av UNRWA (FN:s biståndsorgan för palestinska flyktingar), men längtade efter något ännu mer utmanande. Då fick jag syn på att SIRA-skolan i Jeriko sökte en ny lärare. Tänk att jag fick jobbet!

På grund av de särskilda behoven hos eleverna på SIRA-skolan och min begränsade erfarenhet av att undervisa elever med inlärningssvårigheter var jag spänd inför att börja. Men jag bestämde mig för att trotsa mina farhågor och upptäckte att eleverna inte bara har speciella behov utan framför allt speciella hjärtan.

Att få arbeta på en skola som SIRA har också hjälpt mig på många olika sätt. Jag har blivit mer kreativ, produktiv och medveten om elevernas behov. Dessutom har jag lärt mig fler inlärningsstrategier och arbetar nu hårdare.

Jag älskar mitt arbete och längtar efter varje ny dag som ger mig chansen att gå till mitt arbete. SIRA-skolan har lärt mig hur man kan ge och ta emot kärlek och hur man kan visa känslor av olika slag. Jag har lärt mig att ha tålamod, inte bara i mitt arbete utan också med mina egna barn. Jag glömde visst att berätta att jag själv är mamma till en son och en dotter.

SIRA är inte bara en skola utan även en varm familj. Jag är så stolt och tacksam för allt stöd som jag har fått från skolans rektor och personal. Dessa få månader som jag har arbetat på SIRA-skolan har gjort mig till både en bättre lärare och människa.

Text: Leeqa Tryek, engelsklärare
Foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Så ger SIRA-skolan utveckling

På SIRA-skolan i Betlehem tänker vi att utbildning inte enbart består av att läsa skolböcker och vara i klassrummet. Det är genom en mängd olika aktiviteter som eleverna kan utforska, skapa och växa som individer.

Skolan vill erbjuda aktiviteter som utvecklar sociala, känslomässiga, fysiska och intellektuella färdigheter. I februari hade vi en mängd olika aktiviteter. Al Hara-teatern hade en föreställning som roade eleverna genom dans och sång. Eleverna fick tillfälle att utforska och uttrycka sitt inre och upptäcka sin egen potential.

Eleverna fick också prova på hantverk, inte enbart för att vara konstnärer utan för att stimulera kritiskt tänkande, problemlösning och få en känsla av att var talangfulla. Al Hara-teatern integrerade återvinningstanken med hantverket. Att undervisa eleverna om återvinning är att ge dem ett ansvar för miljön. Det är ett sätt att få dem att förstå att deras handlingar och val har betydelse för planetens välmående.

Vi firade också Alla hjärtans dag med minnesvärda köksaktiviteter där vi fick hjälp av kocken Mario. Att baka kakor är en utmaning i lagarbete som förvandlar köket till ett livfullt nav. Där mäts ingredienser, blandas deg och formas kakor. Eleverna får lära sig hur viktigt det är att samarbeta och samtala och får sen ta del av det delikata resultatet av sina ansträngningar.

Text: Nadira Saed,
Foto: Mary Hawash
Översättning: Ingegerd Frick