SIRA tackar för 2023!

Det är alltid tråkigt att prata om ekonomi. Får vi det att gå ihop? Små organisationer måste lita till sina egna givare. SIRA:s budget bygger till stor del på egna givare.

Med spänning gör vi månadsavstämningar och med glädje kan vi konstatera att omsorgen om SIRA:s arbete är stort. Vi gör nu bokslut för 2023 och kan glädjas åt positiva siffror.

Tack alla givare för att SIRA kan fortsätta sitt viktiga arbete. Med frimodighet hoppas vi på ett gott 2024.

Hanz Linderyd

Att stödja och uppmuntra

Lektionen med Maysara handlade om att öka hennes förmåga att prata om och uttrycka sina känslor.

SIRA-skolorna vill se varje elevs hela situation och ge både stöd och uppmuntran. Om detta skriver Amal Handal, socialarbetare vid skolan i Betlehem:

På SIRA-skolan i Betlehem erbjuder vi individuell träning för elever med särskilda behov. Eftersom jag är socialarbetare håller jag i dessa lektioner efter lärarnas önskemål om särskild träning för någon elev. Även föräldrar erbjuds enskilda träffar med vägledning kring hur de kan fortsätta med träningen av sina barn på hemmaplan.

Träffarna behandlar flera olika utvecklingsområden. Först fokuserar vi på motoriska färdigheter som grov -och finmotorik samt koordination. Vi försöker även uppmana eleverna till fysisk aktivitet för att stärka sina muskler och öka välbefinnandet.

Sedan försöker vi genom roliga aktiviteter att stärka elevernas fokus, uppmärksamhet och koncentration. Vidare ger vi eleverna strategier för hur de kan få ökat självförtroende och hur de ska kunna delta i grupper och andra sociala sammanhang.

Vi försöker skräddarsy insatserna till att passa utifrån varje individs behov. Varje vecka träffas vi för att säkerställa att utvecklingen går framåt. SIRA-skolans mål är att uppmuntra positiva sammanhang, kärlek till skolarbete och personlig utveckling.

Text: Amal Handal

Översättning: Ingegerd Frick

Lektionen med Aram gick ut på att förbättra hans logiska färdigheter genom logiska spel.
Lektionen med Aram gick ut på att förbättra hans logiska färdigheter genom logiska spel.

Mina upplevelser på SIRA-skolan i Jeriko

Jag heter Ayda Al-Ghouj och är 23 år. Jag studerar specialpedagogik på universitetet och gör nu praktik för andra gången på SIRA-skolan i Jeriko. Jag är gift och har en ett-årig dotter, som heter Julia. Något som gör mig glad är när jag kan få hjälpa andra människor såväl äldre som yngre.

Om någon frågar mig varför jag har valt att studera specialpedagogik så beror det på min mamma. Hon var vid god hälsa men blev sjuk och förlorade sin rörelseförmåga. Hon är orsaken till mitt studieval.

Studier inom specialpedagogik är fulla av att visa och ge medmänsklighet. Min kärlek till specialpedagogik har ökat sedan jag fått möjlighet till praktik på SIRA-skolan i Jeriko.

Jag har fått tillfälle att utveckla mina färdigheter och upptäcka mina styrkor.

Att få vara på SIRA-skolan har gett mig en tillhörighet och ett ansvar.

Jag skulle vilja påstå att SIRA-skolan har påverkat mig till att bli en mer kärleksfull person. Det som berör mig mest är när jag ser ett leende hos ett barn som får syn på mig eller när jag ser ett leende hos min rektor Salwa. Hon uppmuntrar mig hela tiden och jag är så tacksam över att jag får praktisera på SIRA-skolan och få en möjlighet att utvecklas.

Text: Ayda Al-Ghouj

Foto: Salwa Shareef

Översättning: Ingegerd Frick

Tillsammans kan vi!

Lana Shawa är sekreterare och lärarassistent på SIRA-skolan i Jeriko sedan 2016. Här ger hon en inblick i vad skolan kan betyda för en familj.

Jag har noterat att det inte är ovanligt att flera elever kommer från samma familjer så jag har tänkt att inlärningssvårigheter kanske är ärftligt.

2017 började Habiballah, äldste sonen i sin familj, på SIRA-skolan eftersom man upptäckte att han hade svårigheter med att lära sig läsa. Genom samarbete mellan skolpersonal och föräldrar kunde han snart komma över sina svårigheter och lyckades väl i sitt skolarbete.

Därefter insåg föräldrarna att deras tre yngsta barn hade samma problem men på olika nivåer. De började därför också på SIRA-skolan. Habiballah, Omar och Celine kunde efter en tid på SIRA-skolan återgå till den reguljära skolan. Tack vare undervisningen de fick på SIRA-skolan klarar de nu utan problem att hänga med i den vanliga skolan. Deras yngste son Mohammed går fortfarande på SIRA-skolan i klass 1 men vi hoppas att han ska kunna återgå till den reguljära skolan.

Barnens mamma konstaterar att SIRA-skolan varit nödvändig för sönernas utveckling. Hon säger lite skämtsamt att hon önskar sig fler barn så att hon kan skicka också dem till SIRA-skolan.

                Text: Lana Shawa

Översättning: Ingegerd Frick

SIRA på MR-dagarna

Under tre intensiva dagar i november delade SIRA informationsdisk med Equmeniakyrkan under MR-dagarna i Helsingborg (MR = mänskliga rättigheter).

Temat detta år var utbildning. Thomas Nilsson och Annika Eclund höll ett seminarium med bilder och filmer.

I montern mötte vi besökare och deltagare från en mängd organisationer i Sverige och Norden. Vi informerade om läget på Västbanken och hur skolorna hanterar den svåra situationen. Många uttryckte stor uppskattning för SIRA:s arbete mitt i det konfliktdrabbade området. Gymnasieelever tog del av infomaterial för redovisningar av studiebesök. Vi sålde även hantverk från Betlehem.

På bilden syns Thomas Nilsson, Annika Eclund, Anna Carin Persson Stenbeck och Nils-Olof Tägt.

Text: Nils-Olof Tägt