En dag med multitaskande Mary

På SIRA-skolan i Betlehem finns sedan 18 år tillbaka sekreteraren Mary Hawash. Hon gör verkligen ”allt”. Samtidigt som hon pratar i telefon kan hon göra något annat. Dessutom kan hon hålla igång två samtal på både engelska och arabiska.

Vad skulle SIRA skolan vara utan dess personal!?

Mary håller reda på det mesta och älskar att vara sekreterare. Hon visste tidigt att hon tyckte om siffror och ekonomiska system. När hon vaknar på morgonen känner hon sig glad och förväntansfull inför sin nya arbetsdag och älskar atmosfären på SIRA-skolan.

Hennes dörr är alltid öppen och hon är alltid på plats. Det är hon som tar emot besökare men också sätter på plåster om någon elev har slagit sig samt kanske ringer något föräldrasamtal. När någon ny elev ansöker om plats är det till henne som de kommer och hon avtalar tid för tester.

Annars är hennes uppgifter att hålla reda på budgeten med löner, försäkringar, skolavgifter och bankkontakter. Hon är alltid uppdaterad, sköter statistik och håller kontakt med olika myndigheter.

Den största utmaningen för Mary är att få tid och plats för att kunna koncentrera sig när hon ska göra viktiga uppgifter. Alla är bortskämda med att kunna avbryta henne och man möts alltid av ett leende.

Ingegerd Frick

”Jag tackar Gud varje dag”

JAG TACKAR GUD varje dag, säger Doaá Sarabta och tänker på SIRA-skolan, där hon har eller har haft flera av sina barn. En lördag morgon träffade vi henne vid ett hembesök med rektor Salwa i det flyktingläger som de bor i. Det ligger i utkanten av Jeriko. Ett av hennes barn, Jasmine gick tidigare på SIRA-skolan. Nu är Jasmine tio år och går i en vanlig statlig skola. Tiden på SIRA-skolan har gjort att hennes skolframgång har utvecklats positivt och hon klarar sig nu bra i en stor klass.

Jasmine – elev på SIRA-skolan i Jeriko

Innan Jasmine kom till SIRA-skolan hade hon många problem. Hon var blyg och kunde inte uttrycka sig. Det kan man inte tro när man träffar henne nu. Hon är en mycket glad flicka. Hon tycker om att leka som alla andra tioåringar.

Hennes personlighet har utvecklats tack vare tiden på SIRA och hon älskar skolan. Hon har lärt sig att läsa o skriva och fått strategier för att utveckla sitt lärande. Förra gången vi sågs ville hon bli doktor. Nu sa hon att hon ville bli lärare. Det är en flicka som har alla möjligheter att gå vidare med sina studier. Det ska bli spännande att få höra vad hon så småningom bestämmer sig för.

Ingegerd Frick

Dr Ruba – viktig för SIRA-skolan


I Betlehem satsar man mycket på föräldra-utbildning. Dr Ruba är specialist på elever med inlärningssvårigheter. En serie föräldramöten pågår där hon delar med sig av sina kunskaper inom specialundervisning. Eftersom eleverna på SIRA-skolan har speciella behov är det viktigt att föräldrarna blir med medvetna och har förståelse för hur de ska bemöta sitt barn och hjälpa det på bästa sätt.

Föräldrarna är så nöjda när deras barn kommer hem från skolan och berättar hur bra de trivs i skolan och att de får hjälp att lära sig. Samverkan mellan skola och föräldrar är en viktig pusselbit i att ge eleverna de bästa förutsättningarna till att bli en ansvarsfull elev med goda kunskaper och bra självförtroende.

Dr Ruba är en mycket viktig person för SIRA-skolans utveckling. För sex år sen började samarbetet. Hon har undervisat skolans lärare inom specialpedagogik och gett dem nya idéer och strategier för hur man ska bemöta eleverna. Hon har följt lärarna i deras undervisning, lärt dem ett nytt planeringssystem, tränat dem i utvärdering och i hur man skriver rapporter.

Nadira Saed och Ingegerd Frick