Vilken underbar känsla

I slutet av vårterminen fick vi på SIRA-skolan i Jeriko säga adjö till våra tredjeklassare, tolv oförglömliga elever som vi har fått rå om. Vi fick för 2–3 år sedan välkomna dem till vår lärande miljö som de har älskat, litat på och fått nytta av. Nu kan de läsa bättre, hålla på med matte utan stress och naturligtvis skriva fint.

Examensceremonin var ett känslosamt och varmt avslut för eleverna och deras föräldrar. Eleverna framförde olika sånger, spel och tal med högt självförtroende. Föräldrarna var glada och stolta över att se hur SIRA-skolan har utvecklat deras barns personlighet och självförtroende. Några föräldrar höll också tal och berättade om resan som deras barn gjort inom SIRA och hur svårt det nu var att säga adjö till denna skola. Det är den enda skola som har förstått, accepterat och hjälpt deras barn att komma över sina inlärningssvårigheter och bli starkare individer.

Vid denna känslosamma dag uttryckte föräldrar och elever sin önskan att få gå kvar på SIRA-skolan. Trots att eleverna nu är redo att integreras i andra skolor vill de fortfarande gå kvar och föräldrarna önskade också att SIRA- skolan hade fler klasser som barnen skulle kunna komma tillbaka till och där fortsätta sin skolgång (red. anmärkning: SIRA-skolan i Jeriko har klasser upp till och med årskurs 3).

Bra betyg till SIRA-skolan!

Text: Salwa Shareef

Översättning: Ingegerd Frick

Soligt besök på SIRA-skolorna…

I slutet av maj besökte jag de båda SIRA-skolorna, på uppdrag av styrelsens utskott för utbildning, pedagogisk utveckling och personalfrågor. Mitt uppdrag var att tillsammans med skolans rektorer slutföra utskottets arbete med dokument som ska finnas vid skolorna; ett om arbetsförhållanden för de anställda och ett om formella regler om anställda bryter mot skolans regler. Dessutom hade jag som uppdrag att med rektorerna planera workshops för lärare från andra skolor för att sprida SIRA-lärarnas kunskap hur man pedagogiskt/metodiskt arbetar med eleverna på skolorna och även förbereda ett besök från den engelska organisationen Embrace som stöder ett treårigt projekt att vara ett kompetenscentrum. De önskar förlänga det med ett fjärde år, något som jag även diskuterade med rektorerna.

Det blev ett mycket intensivt besök där jag förutom överläggningar med rektor och annan personal i Betlehem även träffade rektorn i Jeriko vid två besök, var på Inrikesministeriet i Ramallah, träffade SIRAs lokale revisor Husam, träffade ordförande och en representant i den lokala styrelsen i Betlehem och jag hann även med ett besök hos manager för vår lokala bank. Allt under en värmebölja med som mest 38 grader i Betlehem och 44 i Jeriko!

Arbetsterapeuter på SIRA-praktik

Under ett par månader har fyra blivande arbetsterapeuter från Betlehems universitet haft sin slutpraktik förlagd till SIRA-skolan i Betlehem. Det har varit en tillgång för våra elever att ha dessa praktikanter en tid på skolan.

Arbetsterapeuterna har även varit en god tillgång för både föräldrar och lärare. Genom att observera eleverna i klassrumsmiljö och på raster får lärarna hjälp med att identifiera elevernas svårigheter gällande motorik och kan utifrån sina iakttagelser ge vägledning kring hur man stöttar eleverna i deras utveckling, i såväl skolan som hemmet.

För en elev med motoriska svårigheter som påverkar inlärningen är det viktigt att läraren använder anpassade instruktioner och hjälpmedel. Genom sina kunskaper när det gäller barns utveckling, anatomi, fysiologi och utvecklingsvariation kan arbetsterapeuten visa på vilka hjälpmedel inom hälsa och medicin som finns tillgängliga för att hjälpa eleverna att hantera de motoriska problem som gör vardagen till en utmaning att bemästra. Vi är väldigt glada över den tid arbetsterapeuterna var hos oss!

Text: Nadira Saed

Översättning och bearbetning: Ingegerd Frick.