SIRA firar nationaldag

Sedan 1988 firas varje år den officiella palestinska nationaldagen den 15 november. På SIRA-skolorna firade vi genom att berätta om Palestinas historia. Eleverna fick bland annat lära sig om vad den palestinska flaggan symboliserar, rita och måla något som hör ihop med nationaldagen och visa upp sina talanger i att dansa dabke, som är en traditionell palestinsk dans, och sjunga folksånger. De vinkade med olivkvistar och släppte upp ballonger i den palestinska flaggans färger.

Adam Awatleh

Därefter fick eleverna träna sig på att hålla små tal inför sina kamrater och lärare. De tog fantastiskt ansvar för hela föreställningen med presentationer som innehöll tankar om kärlek, fred och hopp för att kunna nå fullt oberoende inom en nära framtid. Att man lyckats hålla sig till hälsoföreskrifterna var också värt att firas. Slutsatsen var: ”Coronaviruset kan inte stoppa våra liv”.

Vid tillfällen som detta visade eleverna att de kan ta ansvar, kan uppmuntra varandra, har gott självförtroende och inte är stressade eller rädda för att uttrycka sig inför andra. Eleverna firade nationaldagen och vi firade eleverna, som vi är så stolta över.

Text: Kholoud Abd Alsalam och Lana Shawa
Översättning: Ingegerd Frick
På bilderna högst upp fr.v: Kholoud och Ziad, Jana Abu Zaied, Lana Shawa och Batool Saif

En blomma slår ut på SIRA-skolan…

Ett effektivt sätt att förbättra elevens skrivande är genom aktiviteter som stöttar eleven vid rätt tillfälle. En kreativ lärare kan detta och kan ge uppmuntran för att utvecklingen ska gå framåt. Dysgrafi är att ha svårigheter i skrivprocessen. Det finns ett underliggande skäl till att dessa elevers skrivarbeten ser kladdiga ut eller att eleverna är ovanligt långsamma eller alltför snabba. Det är orättvist att kalla dessa elever dåligt motiverade, likgiltiga eller lata.

Majd, är en elev på SIRA-skolan sen tre år tillbaka. Han har inlärningssvårigheter och svaga muskler. Men han har nyss börjat slå ut som en blomma, speciellt när det gäller sina skrivuppgifter. Detta tack vare hans lärare som hela tiden hittar på nya sätt för att hjälpa honom med skrivandet. Dessutom får han olika övningar för att stärka småmusklerna i händerna. Majd deltog i en tävling för bästa handstil. Han stod som vinnare till slut. Han var så stolt och mallig över att han utmanade sina svårigheter och kunde bli vinnare bland alla eleverna.

Majd berättar själv att han älskar sin skola och tycker mycket om sin lärare och vad hon gör för att hjälpa honom. Hans föräldrar säger att utan SIRA-skolan skulle Majd inta haft någon skola att gå till som passade honom. De tycker att han har utvecklats, speciellt när det gäller skrivförmåga och självförtroende.

En välkvalificerad lärare för elever med inlärningssvårigheter är viktigt för deras lärande. Det finns alltid en väg ut och en lösning med att vara elev på SIRA-skolan.

Text: Nadira Saed
Översättning: Ingegerd Frick

Glädjande Nyheter!

H. M. Drottning Silvias Stiftelse – Care About the Children – har beslutat att bevilja SIRA:s ansökan om bidrag till Skolundervisning för utsatta barn i Palestina under 2021. 

SIRA riktar ett stort och innerligt tack till H. M. Drottning Silvias Stiftelse!