Solfångare som ger el

Fastighetsutskottet kan rapportera om en glädjande installation. De solfångare, som vi fick motta av palestinska staten, har tjänat oss väl och påtagligt sänkt skolornas el-kostnader. Regelbundet måste de tvättas från damm och sand som blåser in från öknen.

Bland de viktigaste underhållsfrågorna som väntar är reparation av värmeanläggningarna i nyaste skolhuset i Betlehem. Det är kallt inomhus så här års och elever och personal har vinterjackor på sig.

Vattenförsörjningen i Jeriko är också en återkommande fråga.

Fastighetsutskottet

SIRA bygger relationer

Efter snart 6 månader som ordförande för SIRA är min insikt och starka övertygelse att detta är ett fantastiskt och otroligt viktigt arbete.

Det har under dessa månader varit täta kontakter mellan skolorna i Palestina och SIRA-styrelsen och dess olika utskott. I uppföljningar och utvärderingar har vi kunnat följa hur barn och föräldrar värderar skolornas och lärarnas insatser. Där framgår det hur mycket både barn och föräldrar uppskattar skolornas bemötande och pedagogiska arbete.

Tack vare stödet från våra givare i Sverige lyckas SIRA upprätthålla en god kvalitet och få fina resultat. Att kunna erbjuda små undervisningsgrupper är kostsamt och SIRA-styrelsen i Sverige är mycket tacksam för alla givare som gjort det möjligt att skapa en hoppfull framtid för de här barnen. Vi tror och hoppas att detta engagemang finns med oss även under 2023.

Thomas Nilsson, SIRA:s ordförande

Vi är alla värdefulla

FN deklarerade 1992 att den tredje december skulle vara ”Internationella dagen för människor med speciella behov”.

På SIRA-skolan i Jeriko startade dagen med att elever och personal skickade upp ballonger i skyn med förhoppning om att dessa skulle kunna bidra till att kasta mer ljus över eleverna och deras rättigheter.

Det var en underbar dag med många deltagare och gäster från SIRA:s vänner i Jeriko, utbildningsdepartementet, elever från Al Fatah-skolan i Jerusalem och polisen i Jeriko. Alla gjorde sitt för att SIRA-skolans elever skulle bli uppmärksammade och accepterade. Det bjöds på aktiviteter, gavs presenter i form av undervisningsmaterial, anordnades en gemensam frukost och mycket annat som gav eleverna glädje både på insidan och utsidan.

Text och foto: Salwa Shareef, översättning: Ingegerd Frick