Ett hjärtevärmande möte

På mors dag i Palestina besökte barnen på SIRA-skolan i Betlehem ett äldreboende i närheten, ”St. Nicolas hem för äldre”. Det uppskattade besöket gav många leenden och barnen fick en värdefull lektion om livet.

Inför besöket hade eleverna målat kort, skrivit brev och tillverkat små gåvor. De fick lära sig om vanliga utmaningar som följer med åldrande, bland annat ökad ensamhet och hälsoproblem.

Det blev ett varmt och entusiastiskt möte när eleverna kom till boendet, hälsade och lämnade sina små presenter. Sedan blev det en stund av samtal. Barnen fick lyssna till de äldres berättelser om hur det var förr i tiden och själva fick de berätta om sina egna liv. En känsla av samhörighet skapades.

Eleverna blev påtagligt berörda av de äldres historier och erfarenheter. Många sa efteråt att de hade fått en djupare förståelse för gamla och att det är viktigt att visa vänlighet och respekt gentemot den äldre generationen. Det blev en stark påminnelse om hur vänliga handlingar kan göra skillnad i en annan människas liv.

Besöket innebar inte bara en ljuspunkt för de äldre, utan gav även barnen ett minne och inspiration som kan komma till användning när de växer upp. Förhoppningsvis kommer de, oavsett ålder, fortsätta att försöka göra världen till en bättre, vänligare och mer barmhärtig plats.

Text: Nadira Saed
Översättning: Ingegerd Frick

Bildtext: En känsla av samhörighet skapades när SIRA-skolan besökte ett äldreboende i Betlehem. (Foto: Mary Hawash)

Ovanlig resa för Liya i Jeriko

Liya är en flicka som föddes med allvarliga problem med hjärta och lungor. Här berättar hennes mamma Fardous Mutair om dotterns ovanliga resa.

Sedan Liya var liten har hon varit tvungen att behandlas på sjukhus långa tider och genomgå en mängd olika operationer.

När det var dags för henne att börja skolan önskade jag att hon skulle få vara som andra barn och leka, lära och leva ett fullgott liv. Liya började i en vanlig förskola men trots att personalen gjorde sitt bästa var det svårt för henne att hänga med de andra barnen i de olika aktiviteterna. Hon behövde en skola som såg till alla hennes behov. Det blev SIRA-skolan i Jeriko.

Redan vid första besöket blev vi välkomnade med vänlighet. Frågorna om Liya handlade inte främst om hennes hälsa utan mest om vad hon tycker om, vad som gör henne glad, hennes intressen och styrkor. För första gången kände jag att någon såg Liya som en person och inte en patient.

Jag blev positivt överraskad över den individuella plan personalen gjorde, till exempel kontaktade skolan oss när Liya var frånvarande på grund av behandlingar. Detta innebar ett viktigt psykologiskt stöd.

Tack vare den trygga miljön kunde jag se förändringar hos Liya. Hon blev tryggare och började bygga vänskapsrelationer och umgås med sina klasskamrater även utanför skolan.

Liyas skolgång på SIRA-skolan har lärt mig att utbildning inte bara är böcker och lektioner utan att det är att ta hand om, förstå och forma en person. Liya kämpar på fysiskt men hennes lilla hjärta är nu starkt och fullt av vilja och kärlek.

Fardous Mutair, berättat för rektor Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick

Bildtext: Här blev Liya bemött som unik person, inte som patient. Hennes lilla hjärta är nu fullt av vilja och kärlek. (Foto: Salwa Shareef)

”Jag är stolt över dig, pappa!”

Det blev en härlig dag när SIRA-skolan i Jeriko ordnade en aktivitetsdag för eleverna och deras pappor. En musik- och rytmiklärare hade bjudits in för att leda övningar under dagen.

Målet var att stärka pappornas närvaro och betydelse i sina barns liv och att skapa ett tillfälle att förbättra kommunikationen dem emellan. Musik är ett bra verktyg för att uttrycka känslor och tankar. Det blev en dag där också familjebanden stärktes.

Kommentarer från eleverna
”Pappa! Jag känner mig så speciell när du är med mig.”
”Jag älskar att dela allt som jag lär mig på SIRA-skolan med dig.”
”När du är med mig i skolan, känner jag mig stark.”
”Jag är stolt över dig, pappa.”
”Tack för att du delar detta med mig.”

Kommentarer från papporna vid utvärderingen
”Jag kände mig glad och fick positiv energi.”
”Jag vill vara med på fler aktivitetsdagar.”
”Det här var första gången som jag besökte skolan och deltog med min son.”
”Skolan gav oss en chans att förstå hur viktiga vi pappor är.”
” Vi fick en större känsla för att ta ansvar för våra barn.”
”Våra barns självförtroende och förtroende för oss föräldrar har ökat.”
”Som föräldrar behövde vi en sådan aktivitetsdag, speciellt med tanke på kriget och den svåra och komplexa situation vi befinner oss i.”

Översättning: Ingegerd Frick

Bildtext: Aktivitetsdagen med elevernas pappor fyllde ett behov, inte minst med tanke på kriget och den svåra situation man lever i. (Foto: Salwa Shareef)