”Skolorna betyder mer nu än någonsin”

Vid Equmeniakyrkans kyrkokonferens i Göteborg lockades deltagare i hundratal att besöka SIRA:s informationsdisk. Där fanns också hantverk som vi nyligen beställt från Betlehem.

Vi sålde varor för ca 25 000 kr som besökarna tog hem till bland annat Polen, Singapore, Sydafrika, Irland och USA – eftersom kyrkokonferensen var samordnad med metodisternas världskonferens.

Tovade varor köper vi av organisationen L’Arche (som är ett center där funktionshindrade får sysselsättning och arbete). Hantverk av olivträ snidas av bland andra Josef, som är en före detta elev på SIRA. Olivträden är heliga i Palestina och ullen klipps av fåren som vallas runt Betlehem.

Efter 35 år som lärare har jag arbetat som volontär på skolorna i Betlehem och Jeriko under perioder sedan 2013 samt i utskott och styrelsen i Sverige. Det är med glädje jag engagerar mig i SIRA när vi ser hur vår palestinska personal ger allt för eleverna med sin yrkesskicklighet och kärlek, speciellt i dessa kristider. Skolorna betyder mer nu än någonsin för eleverna och deras familjer.

Nils-Olof Tägt

Fotnot: Du kan beställa presenter och julklappar i vår gåvoshop

Leeqa och Reham– nya lärare i Jeriko

Att vara ny lärare på en skola är alltid svårt i början, speciellt när du ska undervisa elever med särskilda behov.

Jag heter Leeqa Traiq och är engelsklärare på SIRA-skolan i Jeriko. Jag tog min examen 2020 och började sedan på SIRA-skolan 2023. I början var det svårt men jag fick god hjälp av den övriga personalen.Det var en ny upplevelse att komma till SIRA-skolan eftersom jag tidigare inte hade undervisat elever med speciella behov. Genom god hjälp från den övriga personalen samt möjlighet att delta i olika fortbildningar och workshops har jag kunnat förbättra mina metoder och mitt bemötande. Jag upplever nu att jag har kommit bra in i arbetet.
Leeqa Traiq

Jag heter Reham Saad och är 29 år och har en examen inom specialpedagogik från Al Quds-universitet i Jerusalem. 2024 började jag arbeta på SIRA-skolan i Jeriko som lärare i klass 2. Det var inte lätt i början att arbeta med elever med särskilda behov. Tack vare kurser, fortbildning, stöd och hjälp från övrig personal på skolan kunde jag lära mig olika metoder och strategier för att bättre stötta eleverna och utveckla min pedagogiska förmåga. Trots att jag är långt ifrån min familj, som bor i Jenin, och trots utmaningarna det innebär att arbeta på SIRA, ångrar jag verkligen inte beslutet att börja undervisa på SIRA-skolan i Jeriko.
Reham Saad

Ett år av framsteg för Sawsan

Sawsan är en åttaårig flicka med gyllene hår. Hon bor med sin mamma, pappa och två bröder i Jeriko. Barnens farfar bor också i Jeriko. Viljan att bo nära honom gjorde att familjen lämnade Jordanien för att bosätta sig där.

Innan Sawsan började på SIRA-skolan blev hon diagnostiserad med dyslexi och dyskalkyli. Det konstaterades även en del begränsningar i hennes sociala och empatiska förmåga. Föräldrarna kände stor frustration över hennes låga prestationer.

En individuell plan upprättades för att fokusera på de områden som Sawsan behövde utveckla.

Efter ett år på SIRA-skolan med individuellt stöd och föräldrarnas samarbete med skolan har hon nu lyckats förbättra och till och med övervinna flera av sina svårigheter.

Hennes föräldrar har fått lära sig strategier och metoder för att kunna stötta sin dotter. Numera har de en annan förståelse för henne och känner att deras hopp och önskningar är på väg att infrias.

Sawsan har en underbar personlighet och kan samverka med andra eftersom hennes självförtroende har ökat. Hon kan uttrycka sina idéer och åsikter och hennes föräldrar är så nöjda med hennes framsteg.

Text: Kholoud Abed Al Salam
Foto: Salwa Shareef
Översättning: Ingegerd Frick