Ziad om sin tid på SIRA-skolan

”JAG HETER ZIAD och är en tioårig palestinsk pojke. Min familj består av mamma, pappa, två pojkar och tre flickor. Vi bor i ett flyktingläger i Jeriko. Jag älskar att spela fotboll med de andra barnen i lägret. Jag tycker också om att titta på fotboll på TV. Mina vänner säger att jag är en lugn och ganska blyg person. Jag önskar att jag skulle bli bättre på att samarbeta och att umgås med många andra personer samtidigt.

Mina svårigheter i skolan är att jag har svårt att se skillnad på olika bokstäver och siffror. Jag vet inte heller åt vilket håll jag ska skriva eller hur stora bokstäver jag ska göra. Det är svårt att hålla i pennan för mina muskler är så svaga.

Jag har gått på SIRA-skolan några år nu och blivit bättre på att samspela med lärarna och mitt självförtroende har blivit bättre. Jag har blivit lite bättre på att läsa, skriva och räkna och lärarna följer hela tiden upp mina resultat. Jag har lärt mig om goda värderingar, respekt för andra och att samarbeta. Jag tror att jag kommer att bli mer självsäker i framtiden.”

Ziad Kaàbnah

Ziad lider av flera svårigheter sen han föddes. Han har synproblem och kan inte alls se när det är mörkt. Hans problem med musklerna gör att han har svårt att hålla i en penna. 

När han började SIRA-skolan för fyra år sen var hans sociala svårigheter stora, han ville inte samspela med andra, kunde inte vara i en grupp, kunde inte uttrycka sig och blev nervös och arg för att få det han ville ha.

Dessutom hade han stora inlärningssvårigheter, språk- och talsvårigheter samt psykologiska problem.

Ziads mamma är så nöjd över den hjälp Ziad har fått på SIRA-skolan och tycker det är bra med uppföljningsmötena och den föräldrautbildning som hon deltagit i på SIRA. Trots pandemin har hemmet och skolan kunnat upprätthålla kontakten både via sociala medier och individuella möten. Ziad var tidigare rädd för polisen. Men efter att SIRA-skolan ordnat ett studiebesök på en polisstation kunde Ziad komma över sin rädsla och förstå att polisen finns till för att skydda och hjälpa människor.

När vårterminen är slut är det dags för Ziad att flytta till den vanliga skolan. Han har då kommit över flera av sina svårigheter och fått redskap att hantera sin framtid.

Salwa Shareef, rektor på SIRA-skolan i Jeriko