En imponerande berättelse från Jeriko

En dag kom vår sekreterare på skolan och berättade att en tidigare elev ville träffa mig. Jag blev överraskad när jag möttes av en vacker ung kvinna som kramade om mig och sa:

”Jag är Aya Ereqat, kommer du ihåg mig?”

”Oh ja, kära du, välkommen till din gamla skola”, svarade jag.

”Om det inte hade varit för SIRA-skolan i Jeriko, så skulle jag inte vara där jag är nu”, svarade Aya.

Aya flyttades från den reguljära skolan till SIRA-skolan eftersom hon hade stora svårigheter med det arabiska språket, framför allt att skriva. Hon hade även svårigheter att räkna.

Hon utvecklades kunskapsmässigt under sina två år på SIRA-skolan. Här arbetar vi med individuella planer och uppföljningar samt tätt samarbete med föräldrarna. Detta gagnade Aya och ökade hennes förmåga att lära sig och gav henne bättre självförtroende.

Hon återgick till den reguljära skolan och fortsatte sedan på universitetet för att ta examen inom utbildning för barn. Hon är nu 28 år, gift och har en ett-åring som heter Osaid. Hon kom för att fråga om det fanns något arbete för henne på den skola som hade hjälpt henne så mycket genom att utmana hennes svårigheter och utveckla hennes förmågor.

Tyvärr hade vi inte möjlighet att anställa henne men jag förklarade att hon är välkommen att delta i skolans arbete som volontär. Aya välkomnade detta förslag.

Jag kan inte annat än säga: ”Jag är så stolt över Aya”.

Text: Salwa Shareef

Foto: Lana Shawa

Översättning: Ingegerd Frick

Nya vägar att stödja SIRA

Ge en gåva eller starta insamling på Facebook.

På vår Facebook-sida (facebook.com/siraskolorna) finns nu knappen ”Skänk en gåva” där du kan bidra till SIRA:s verksamhet. Du kan också skapa en insamling inför din födelsedag eller av annan anledning.

Klicka på rubriken ”Insamlingar” eller skriv in den här adressen i en webbläsare: facebook.com/fund/siraskolorna

Månadsöverföring till givarkonto.

Du kan bli månadsgivare genom regelbunden överföring från eget bankkonto till SIRA:s givarkonto. Mejla ekonomi@sira.se så får du det aktuella kontonumret. Sedan kan du själv lägga upp stående överföring i internetbank eller så ber du ditt bankkontor ordna det. Beloppet kan ändras när du själv vill och likaså kan överföringen pausas eller stoppas. Obs! I överföringens meddelanderuta skriver du ditt namn.

SIRA besökte kyrkokonferens

Under tre intensiva dagar informerade SIRA om SIRA-skolornas arbete för en mängd besökare på Equmeniakyrkans konferens i Helsingborg. (Se bilden här till höger).

För en del var SIRA en nyhet medan andra ville ha senaste nytt. Vid besöket fick alla med sig uppmaningen att bli månadsgivare. Vid bordet såldes hantverk från Betlehem för ca 7 000 kr till förmån för SIRA:s verksamhet.

Nils-Olof Tägt

Möte mellan föräldrar och lärare

Det första mötet mellan föräldrar och lärare kan kännas lite obekvämt för båda parter. Det är då som föräldrarna får berätta om sitt barn och vilka förhoppningar de har. Lärarna berättar om det kommande läsåret och hur viktigt det är för eleven att skolpersonalen och föräldrarna har tät kontakt eftersom föräldrarna måste vara involverade i barnets skolutveckling.

Skolans huvudfokus är inlärning men faktorer som påverkar resultatet är även generella och individuella utbildningsplaner, uppförande, social utveckling, kamratrelationer och allt däremellan som kan motivera eleven att använda sina styrkor och ge dem avvägda utmaningar.

Eftersom förväntningarna från föräldrarna är så höga att tiden på SIRA-skolan kommer att förändra deras barns förutsättningar inför framtiden, är det viktigt att föräldrarna tidigt får en korrekt bedömning av behov och möjligheter för att kunna involvera dem i barnets utveckling.

Foto: Rawan Khouri – Text: Nadira Saed – Översättning: Ingegerd Frick

En mamma i Jeriko berättar…

”Min son Hatem Mashaleh föddes 2015 i Jeriko. När han hade gått en tid i förskolan märkte jag att han inte utvecklades som andra barn i samma ålder och lärarna uppmanade mig att söka en plats för honom på SIRA-skolan.

När Hatem sökte till SIRA-skolan fick han göra några tester och då konstaterades att han hade svårt att fokusera och minnas. Han betedde sig som om han vore yngre och hans reaktioner motsvarade inte andra barn i samma ålder. Dessutom hade han svårt att acceptera eller lita på andra människor.

Jag hade väldigt svårt att acceptera Hatems svårigheter. I efterhand har jag insett att jag inte ens försökte förstå och än mindre kunde hantera hans svårigheter. I stället började jag skrika på honom. Det gick så långt att han inte fick fortsätta i förskolan. Samtidigt tyckte människorna i min omgivning att han var speciell. Och jag blev alltmer nervös och oroad.

När Hatem beviljades en plats på SIRA-skolan började personal från skolan först arbeta med mig, faktiskt redan innan Hatem hade börjat. Personalen förklarade för mig hur viktigt det är att acceptera Hatems svårigheter och samarbeta med skolan. Jag deltog i workshops som gjorde mig mer kunnig och medveten. Detta blev en stor förändring för mig. Genom samtal vid hembesök av SIRA:s rektor och socialarbetare lärde jag mig hur jag skulle bli en mer kärleksfull och accepterande mamma.

Efter många individuella möten, samtal och deltagande i skolans aktiviteter är jag nu mer positiv och accepterar min sons svårigheter. Jag är tacksam för den hjälp som jag har fått och fortfarande får från SIRA -skolan.

Nu är andra läsåret över och Hatem kommer att behöva gå där ytterligare ett år innan han kan återgå till den vanliga skolan. Hans förmåga att läsa och skriva har ökat men han behöver fortfarande mer stöd, speciellt för att stärka sitt självförtroende.

Tack till SIRA-skolan för all kärlek och omsorg ni visar vårt barn och oss!”

Text: Salwa Shareef

Översättning: Ingegerd Frick