SIRA – en livsavgörande resa

Jag heter Hussein Farah och vill berätta lite om mig själv. När jag var barn hade jag svårigheter att lära mig och umgås med andra och fick därför när jag var sju år möjligheten att lämna den kommunala skolan för att istället börja på SIRA-skolan. Jag hade svårigheter med såväl läsning, skrivning som räkning och kunde endast tolv bokstäver och bara några få siffror. Jag hade inget självförtroende, var villrådig och kunde inte uttrycka mina åsikter eller behov.

Jag gick på SIRA skolan i två år. Där fick jag stöd, omsorg, uppmuntran och kärlek. Många ansträngningar gjordes för att stärka min personlighet och öka mitt självförtroende samt lära mig att acceptera andra. Samarbetet mellan hem och skola blev starkare och mina föräldrar började acceptera mina svårigheter.

Efter tiden på SIRA-skolan har jag framgångsrikt kunnat fullfölja mina studier på olika nivåer.

Nu är jag 29 år och gift. Efter skolan blev jag clown och arbetade som volontär inom palestinska Röda Stjärnan. Därefter tog jag examen som chefskock vid en högskola i Jordanien. Numera arbetar jag som fotograf vid bröllop och andra festligheter. Det är ett speciellt projekt för mig att kunna möta livet och dess utmaningar.

Jag tillägnar SIRA-skolan mitt livs förändring och framgång. Tack vare stödet jag fick har min inlärningsförmåga ökat och min personlighet stärkts. Jag är inte blyg eller ens tveksam till att ta plats blanda andra, oavsett sammanhang. Jag har blivit modig och lämnar ett avtryck i min omgivning.

Tack från mitt hjärta till SIRA-skolan!

Hussein Farah

Snart är det sommarlov

Jag sänder er alla en vårhälsning från SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko nu när skolåret snart ska avslutas. Alla rosor står i sin mest praktfulla blomning i skolans trädgård. Den finaste blomningen står dock de 40 elever för som nu är mogna att efter något år lämna SIRA-skolorna för att återgå till den kommunala skolan. I bagaget har de med sig kunskaper, ett stärkt självförtroende och inte minst erfarenheten av att vara älskad för den man är.

I Jeriko examineras 12 elever den 4 maj och i Betlehem 28 elever den 16 maj. Musiklärare Khader övar med eleverna sedan några veckor på musiken och sångerna till avslutningen i Betlehem.

Behovet är stort och köerna långa till en plats på skolorna och sedan februari/mars testas de som söker de lediga platserna efter avgångseleverna. Till allas glädje kan Jerikoskolan starta ytterligare en klass i höst. Donationer har gjort det möjligt för SIRAs styrelse att ta beslutet att anställa en ny lärare och därmed dubbla antalet antagna nya elever till 25 i Jeriko.

Skolornas personal avslutade på Valborgsmässoafton det långa påsklovet med den årliga bussutflykten. Vi besökte Jordanflodens källflöden vid Banyas nedanför det fortfarande snöklädda berget Hermon och Tiberias med båttur på Gennesarets sjö.

Bussen fylldes av musik, sång och dans under hemfärden i mörkret genom Jordandalen. Så laddas ny energi och teamet svetsas samman inför det fortsatta krävande arbetet på våra SIRA-skolor.
SIRA skriver levande historia och ska den skrivas vidare behöver vi fortsatt det fantastiska stöd som ni trogna, nya och blivande givare ställer upp med.

Nils-Olof Tägt

Alla hjärtans dag…

…firas stort i Palestina och givetvis också i våra skolor.

Dagen började med att alla klasser fick besök av några clowner som lockade fram många skrattsalvor.

Sedan samlades de rödklädda eleverna i sina olika klasser för att tillsammans framställa dekalen WE LOVE SIRA.

Musiken strömmade ut från högtalarna och en del tog sig en ”sväng om”.

I klasserna passade man på att samtala om vikten av KÄRLEK.

Som avslutning bjöds alla på ett grant RÖTT äpple som ett tack från oss svenskar som fick förmånen att känna oss älskade.

Text: Kerstin Bjerhagen
Bild: Leif Larsson

Musikterapi på SIRA gav starkt intryck

EN SÖNDAG I BÖRJAN av februari kom vi till SIRA-skolan i Betlehem. Vi fick ett mycket varmt mottagande och volontärlägenheten stod till vårt förfogande där vi snabbt gjorde oss hemmastadda.

De följande dagarna blandades lektionsbesök på skolorna i både Betlehem och Jeriko, med rastaktiviteter och samtal med pedagoger och skolledning. Det var roligt att komma in i klasserna och möta barnens nyfikenhet och glädje. Överallt såg vi elever som trots sina svårigheter kämpade med matematik, engelska, arabiska och övriga ämnen.

En eftermiddag fick vi följa med en flicka, hennes klasslärare och skolans socialarbetare till flickans hem i ett av flyktinglägren i centrala Betlehem. Hembesöken är en viktig del av skolans verksamhet och vi fick ta del av flickans stolthet och glädje över att få vara i centrum – besökets viktigaste person. Genom att lyfta fram hennes framsteg på ett respektfullt och kärleksfullt sätt, gjorde socialarbetaren och läraren mötet till en fin stund för hela familjen.

Ett annat tillfälle som gjorde starkt intryck på oss, var när vi fick vara med på musikterapin. Det blev en stund av lugn koncentration för såväl barnen som oss. Barnen fick ge varandra taktil ryggmassage till stilla musik och även vi fick vara med. Att få känna ett litet barns händer på våra ryggar var en fin och varm upplevelse.

Rasterna på skolan i Betlehem präglades av stoj och stim, bråk och spring. När 80 barn ska samsas på skolgården blir det lätt kaotiskt. Kontrasten blev stor när vi sedan följde en grupp till biblioteket. Inom en minut satt barnen runt ett bord, försjunkna i varsin bok.

Koncentrationen blev hög när vi plockade fram ett ”stormemory” med bilder från Sverige. Barnen tog sig an spelet med stor entusiasm och alla gladdes med dem som lyckades plocka ihop par.

Från Jeriko tar vi bland annat med oss upplevelsen av en härlig idrottslektion med en engagerad, inspirerande och kärleksfull idrottslärare. Han hade lika roligt som sina elever!

Ett stort tack till alla er som gör det möjligt för så många barn att utvecklas på SIRA-skolorna i Betlehem och Jeriko!

Eva Berggren-Lindblom
Annika Renöfält-Grahn

Språkträning i Betlehem

Tal och språkträning för elever med särskilda behov kräver olika metoder beroende på varje individs styrkor och svagheter. På SIRA försöker vi ge eleverna verktyg så de kan fungera i kommunikation med andra både under skoltiden och senare i livet.

Eftersom förmågan att kommunicera är nödvändig uppmuntrar vi eleverna att uttrycka sina önskningar, behov, tankar, idéer och känslor på olika sätt. SIRA skolans talpedagog arbetar på ett stödjande och uppmuntrande sätt trots utmanande förhållanden.

Många känner till talpedagoger från kliniker och sjukhus men har ingen aning om vad en talpedagog gör i en skolmiljö. Kommunikationsproblem som inte blir bedömda och behandlade i barndomen hindrar ofta en människa från att lyckas senare i livet. Barn som har språkproblem får både svårt att förstå instruktioner och att delta i diskussioner, vilket kan leda till mindre lyckade resultat på arbetsuppgifterna.

Med allt detta i åtanke beslutade SIRA: s ledning att starta språkträning för behövande elever två gånger i veckan med hjälp av en talpedagog. Resultatet blev att elevernas inlärningsförmåga ökade i och med att de lärde sig att hantera sina kommunikativa svårigheter. Tjugo elever med speciella behov har fått hjälp under den gångna terminen och språkträningen kommer att fortsätta även under vårterminen.

SIRA gör allt för att kunna erbjuda eleverna den bästa undervisningen och finna nya metoder i detta arbete.

Text: Nadira Saed
Översättning: Ingegerd Frick